Det där med rötmånaden

Nu är det lite kämpigt med sömnen för värmen och fuktigheten tar knäcken på mig. När det är rötmånaden vill man jag ju helst ligga näck med fläkten igång (jag är en varm person som 9 av 12 månader sover med fönstret lite öppet och bara ett påslakan som täcke). Min sambo är som en kamin och det gör ju inte heller saken bättre.
 
Nu kan jag inte ha igång fläkten då jag fortfarande har lite känningar i hals och öra, jag törs bara inte. Jag använder ju glidlakan för att underlätta rörelsen i sängen, jag snurrar runt som en propeller när jag sover. Åh ni som har problem med ryggen vet hur ont och svårt det är att vända sig i sängen så glidlakanet är min bästa vän. Det finns dock en nackdel med det lakanet just nu, man måste ha kläder på sig. Själva glidet är siden och är man varm och näck så suger man ju som fast i det tyget, men har man ett linne och kortare leggings så funkar det jättebra. Detta betyder dock att det blir ytterligare en värmekälla som jag bara måste leva med då jag inte klarar mig utan mitt glidlakan.
 
I natt somna jag halv fyra efter att ha suttit ute på balkongen en halvtimme för att svalka kroppen och sänka temperaturen. Är det nån fler än jag som har problem att sova under rötmånaden??
#1 - - Therese:

Jag tror att en sån här kylfilt kanske kan fungera? Den marknadsförs till hundar, men jag vet att det även finns huvudbonader med samma funktion.

http://www.hansesgarden.se/kylprodukter/kylfilt.html